FANDOM

Śluza Katedralna obecnie

Zachodni przyczółek Śluzy, który przetrwał do naszych czasów

52° 24.757' N 16° 57.054' E

Śluza Katedralna 2013 sklepienie

Sklepienie przejazdu przez zachodni przyczółek dawnej śluzy

Śluza Katedralna zwornik

Zwornik w zachodnim przyczółku z datą zakończenia budowy śluzy

Śluza Katedralna (niem. Dom Schleuse) - jeden z trzech dużych jazów twierdzy Poznań służących do regulacji systemu wodnego w obrębie twierdzy. Jej murowana konstrukcja miała 55 metrów rozpiętości, 9 przęseł sklepionych łukami odcinkowymi i 8 filarów. Wejście do śluzy znajduje się od ul. Dziekańskiej.

W 1832 roku zakończono budowę umocnień ziemnych Północnego Nadszańca Katedralnego. W latach 1834-1838 zbudowano jaz-most na Wschodnim Kanale Ulgi, a w roku 1836 Lunetę Katedralną.

Śluza położona była pomiędzy Tumem i Śródką i przegradzała w poprzek wody Wschodniego Kanału Ulgi - zamknięcie zastaw jazu spowodować mogło zatopienie całego obszaru na południe od śluzy, czyli pomiędzy Zagórzem i Berdychowem aż do Warty (której nurt oddzielony był Groblą Berdychowską).

Kilkadziesiąt metrów na południe od Śluzy wiodła "cywilna" droga z Tumu na Śródkę przez drewniany Most Śródecki będący przedłużeniem ulicy Ostrówek wiodącej na Rynek Śródecki i dalej do Bramy Warszawskiej.

Rozbiórka śluzy

Śluza Katedralna została rozebrana w latach 20-tych XX wieku, gdy zdano sobie sprawę jak wielkie zagrożenie powodziowe niesie ze sobą.

Information icon Dowiedz się więcej w: Powódź 1924

Pozostałości

Zachodni przyczółek Śluzy Katedralnej to dwukondygnacyjna prostokątna budowla o wymiarach około 30 na 15 metrów, nakryta nasypem ziemnym. Na drugiej kondygnacji przyczółka znajdował się przejazd (zamknięty z obu stron bramami, z których jedna zachowała się do dziś) prowadzący na most na Śluzie.

Z kompleksu Śluzy Katedralnej do naszych czasów zachował się jedynie zachodni przyczółek stanowiący wspaniały relikt, do niedawna niesłusznie zapomniany, zagubiony na tyłach Katedry i niedostępny do zwiedzania. W 2014 r. to się zmieniło. Przyczółek został zaadaptowany do zawieszenia kładki prowadzącej do Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego. Aktualnie jest on połączony kładką z głównym budynkiem, który stoi na wschodnim brzegu Kanału Ulgi.

Information icon Dowiedz się więcej w: Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego

Linki

Galeria