Ten dynks trzeba narychtować, tej!

Adolf Warschauer – historyk i archiwista, pochodził z rodziny żydowskiej z Kępna. Wykształcony na uniwersytecie wrocławskim, gdzie uzyskał doktorat w 1881 r., w następnym roku rozpoczął pracę w archiwum poznańskim, W latach 1912-1915 był dyrektorem archiwum gdańskiego, a w latach 1912-1918 stał na czele pruskiego zarządu archiwów warszawskich. W listopadzie 1918 r. wyjechał do Berlina, gdzie w 1921 przeszedł na emeryturę[1].

Jako jeden z pierwszych zainteresował się polskimi starodrukami z dawnych bibliotek poznańskich znajdującymi się w bibliotece uniwersyteckiej w Uppsali. Poloników poszukiwał też w Berlinie i Londynie. Najważniejszym jego wydawnictwem jest Stadtbuch von Posen (Posen, 1892) obejmujące obok spisu wójtów, rajców i ławników poznańskich, także księgi radzieckie, ławnicze i rachunki miejskie[2].

Źródła

  1. Opis murów i fos miejskich poznania w: „Kronika Miasta Poznania” nr 1/1996, „Mury miejskie”, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1996.
  2. Polihistor. Wspomnienie o Adolfie Warschauerze w: „Kronika Miasta Poznania” nr 1/2009, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 2009.