FANDOM

PZU Poznan

Budynek PZU

52° 24.598' N 16° 55.488' E

Budynek PZU - zabytkowy, neorenesansowy gmach, zlokalizowany przy placu Cyryla Ratajskiego 8, między ulicami Młyńską i 23 Lutego.

Gmach wzniesiono w latach 1896-1897 w miejscu rekwizytorni teatralnej, na potrzeby Towarzystwa Ubezpieczeń Ogniowych, prawdopodobnie projektu Paula Hirschberga. Autor zagospodarował parcelę za pomocą dwóch skrzydeł, zwieńczonych okazałą elewacją od strony placu, zwieńczoną spadzistym dachem z sygnaturką. Zastosował instrumentarium ornamentacyjne dojrzałego renesansu północnego, co było charakterystyczne dla wielu ważnych gmachów Poznania z tamtego okresu (np. Collegium Minus czy szkoła przy ul. Berwińskiego). Od 1952 w budynku funkcjonują biura PZU. Obiekt częściowo przebudowano po 1945 r.

Obiekt dominuje w panoramie placu Cyryla Ratajskiego, jest bardzo charakterystycznym składnikiem architektury tej części centrum miasta. Według Marcina Libickiego, architekt znakomicie wywiązał się z niezwykle trudnego zadania, jakim było wprowadzenie okazałej fasady w bardzo wąską przestrzeń między dwiema zbiegającymi się ulicami.