FANDOM

Johann von Brese – pruski generał piechoty, inżynier, szef Wydziału Inżynieryjnego Ministerstwa Wojny w Berlinie, autor ostatecznego planu fortyfikacji Twierdzy Poznań.

Uczęszczał do Akademii Inżynieryjnej w Poczdamie. W roku 1807 i 1813 brał udział w oblężeniach Twierdzy Gdańsk. W 1816 roku trafił jako kapitan do sztabu VI Korpusu Armijnego. Od 1816 roku pracował, a w latach 1819-1832 kierował Wydziałem Inżynieryjnym Ministerstwa Wojny w Berlinie. Od roku 1820 był majorem, a od roku 1858 generałem.

Twierdza Poznań

W roku 1828 zaczął budować Twierdzę Poznań, współpracując z generałami Karlem von Grolmanem i Gustavem von Rauchem. Von Rauch był także Generalnym Inspektorem Twierdz. Jednym ze współpracowników Johanna von Brese w Poznaniu był Moritz von Prittwitz, dyrektor budowy. Od 1832 roku Brese kierował Drugą Inspekcją Inżynieryjną w Berlinie. W 1840 roku jako pułkownik sporządził projekt rozbudowy Twierdzy Poznań oraz projekt Twierdzy Królewiec. W 1841 r. rozbudował Kolonię.

Już jako generał major (od 1843 r.) wybudował w latach 40 Fort Boyen w Giżycku na Mazurach. W roku 1849 po odejściu Ernsta von Astera został mianowany Generalnym Inspektorem Korpusu Inżynierów i Twierdz. W roku 1854 został nobilitowany i otrzymał nazwisko Brese-Winiary. Kiedy w roku 1857 obchodził 50-lecie służby, w poznańskim Forcie Winiary trzy nadszańce otrzymały nazwy takie, jak imiona Bresego: Johann, Leopold, Ludwig. Przeszedł w stan spoczynku w 1860 roku.