FANDOM

1l Marcinkowskiego

52° 24.421' N 16° 55.696' E

Aleje Marcinkowskiego Pomnik Higiei

Pomnik Higiei oraz kamienice zamykające Aleje Marcinkowskiego od południa (zburzone w latach 70. XX wieku w ramach przygotowań pod budowę Trasy Piekary)

Obiekt zabytkowy

Obiekt wpisany do
rejestru zabytków pod nr A-228
w dniu 20 marca 1980 r.[1]

Pałac Anderschów (Aleje Karola Marcinkowskiego nr 20) - jest typowym miejskim pałacem, dużą, bogato zdobioną kamienicą. Stoi na wprost wylotu ulicy Podgórnej. Zbudowany w 1856 roku dla kupca Wilhelma Ernsta Anderscha. Pierwszy znany projekt wziętego architekta Gustawa Schulca. Dwupiętrowy pałac zbudowano na terenie zakupionym od rodziny Mielżyńskich i na miejscu zburzonego wcześniej budynku.

Architektura

Na parterze znajdowały się kantory m.in. chemicznej fabryki Romana Maya i fabryki mebli Dankowski & Co, oraz obszerny, reprezentacyjny przedpokój (westybul) na osi pałacu. Połączona z nim klatka schodowa prowadziła do apartamentów właściciela znajdujących się na I piętrze. Na drugim piętrze mieszkania na wynajem. Wokół dziedzińca: oficyna kuchenna, stajnie, remiza, magazyny a całości dopełniał ozdobny ogród. Pałac posiadał 40 pokoi oraz 2 sale reprezentacyjne.

Fasada ukształtowana na wzór piętnastowiecznych pałaców weneckich z XV wieku. W elewacji frontowej znajduje się ryzalit z dwoma balkonami. W naczółkach okien pierwszego piętra rzeźbione główki pogodne i sympatyczne, będące alegoriami zawodów i stanów. Jest to architektoniczna perełka w Wielkopolsce.

Okres międzywojenny

Na początku XX wieku pałac nabyła hrabina Mielżyńska, prawnuczka pierwszych właścicieli działki, od tego czasu pałac nazywano również domem Mielżyńskich.

W okresie między wojennym w pałacu mieścił się Dom Pocztowca oraz słynny zakład wodoleczniczy doktora Jana Żniniewicza. Zbigniew Zakrzewski w książce „Ulicami mojego Poznania” tak wspomina ten zakład:

Zakład ten to jedna z najstarszych i najpoważniejszych w Polsce placówek leczniczych wyspecjalizowanych w hydroterapii, działającej pobudzająco na nerwy naczynioworuchowe i wzmagającej przemianę materii. W ciągu swej długoletniej praktyki Żniniewicz wyleczył swoją metodą tysiące chorych
Metoda stosowana przez Żniniewicza była wynikiem wieloletnich obserwacji i doświadczeń, również eksperymentów na sobie samym.

Do 1971 r. przed budynkiem stała fontanna Higiei, która dziś zdobi Plac Wolności. Przeniesiono ją w ramach przygotowań do nigdy niezrealizowanego projektu Trasy Piekary.

Źródła

Galeria