FANDOM

Psałteria

Budynek Psałterii

52° 24.660' N 16° 56.800' E

Kolumna ze znakami powodzi

Kolumna, na której widoczne są oznaczenia poziomu historycznych powodzi w Poznaniu

Ten dynks trzeba narychtować, tej!

Psałteria - budynek na Ostrowie Tumskim zbudowany w stylu gotyckim w roku 1520 i ufundowany przez biskupa Jana Lubrańskiego. Pełnił on funkcje mieszkalne dla kolegium dwunastu psałterzystów utworzonego z inicjatywy biskupa Lubrańskiego w roku 1512.

W XIX i na początku XX wieku, środek Psałterii przebudowano. W 1947 roku wnętrze budynku zostało odnowione, po zniszczeniach z okresu wojennego.

W środku budynku znajduje się ośmioboczna kolumna, na której widnieją znaki powodzi historycznych mających miejsce w Poznaniu. Wysokość kolumny to około 2,5 m, zlokalizowana jest w pomieszczeniu, pomiędzy piecem kaflowym a ścianą działową od strony obecnego koryta rzeki Warty, czyli od strony północno-wschodniej. Do dzisiaj na kolumnie nie wszystkie znaki powodziowe są dobrze widoczne. Niektóre z nich są niewyraźne i trudno je odczytać. Znajdują się tu wyraźne znaki powodzi z lat 1698, 1709, 1780 i 1855.

Źródła

  • K. Stasiak, „Historyczne powodzie w świetle znaków wielkich wód na przykładzie Warty w Poznaniu”, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń, 2009 r.