Potato.jpg

Co za gemela! Trza to ruk cuk porychtować!

Artykuł nie ma poprawnego formatowania treści, prawdopodobnie brakuje wielu linków i poprawnego podziału na sekcje. Popraw go, żeby inni mogli łatwo z niego korzystać.

Spółdzielnia posiada 48 obiektów na Wildzie i 7 na os. Hetmańskim

Historia

Spółdzielnia Mieszkaniowa im. Hipolita Cegielskiego została założona 18 lipca 1958 roku przez komitet inicjatywny składający się z 36 przedstawicieli Zakładu Przemysłu Metalowego im. H. Cegielskiego, m.in.: Floriana Spychałę, Jerzego Wołyńskiego, Stanisława Pawlaka, Eugeniusza Korwela.

Potrzeby mieszkaniowe w Poznaniu były olbrzymie. W latach 1957-1958 powstało w Poznaniu kilka spółdzielni mieszkaniowych, wśród nich pierwsza w mieście Robotnicza Spółdzielnia Mieszkaniowa przy Zakładach Przemysłu Metalowego „H. Cegielski”, największych w Wielkopolsce zakładów przemysłowych, która w latach późniejszych zmieniła swą nazwę na obecną.

Pierwsi członkowie Spółdzielni odebrali klucze do swoich mieszkań 17 grudnia 1958 roku. Władze Spółdzielni wyznaczyły sobie ambitne plany: wybudować do końca 1960 roku 320 mieszkań, a od od 1961 roku oddawać do użytku spółdzielców po 300 mieszkań rocznie. Zaangażowanie finansowe mecenasów Spółdzielni pozwoliło, by z roku na rok powstawały kolejne budynki. Dalsze lata to intensywny rozwój Spółdzielni.

W 1972 roku w wyniku rejonizacji do Spółdzielni przyłączone zostały budynki należące dotąd do Poznańskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. W latach 1978-1988 Spółdzielnia dodatkowo zarządzała budynkami należącymi do ZNTK, HCP, MPGM, Stomilu i Gazowni.

Rok 1989 był czasem przełomu w kraju i także w spółdzielczości. Trzeba było się zmierzyć z nową sytuacją gospodarczą i ze zmianą sposobu finansowania mieszkalnictwa. W 1991 roku ze Spółdzielni wydzieliło się Osiedle Dębiec, a w roku 1995 Osiedle Dębina.

Obecnie w zasobach Spółdzielni znajdują się budynki na Osiedlu Hetmańskim, które mieści się w granicach ulic: Głogowskiej, Hetmańskiej i Dmowskiego. Jest to siedem, XI kondygnacyjnych budynków powstałych w latach 70-tych z 846 mieszkaniami. Natomiast zabudowę Osiedla Wilda jest zróżnicowana, składają się na nią budynki powstałe przed I Wojną Światową m.in. Wybudowane przez robotniczą spółdzielnię „Spar- und Bauverein”, budynki z lat 1950-1970, a także budynki powstałe po roku 1985 łącznie z 2149 mieszkaniami.Na Wildzie mieści się również kilkadziesiąt lokali użytkowych.

W ramach akcji „Czyste płuca dla Wildy” w latach 1997-2000 spółdzielnia całkowicie zmodernizowała 9 kotłowni.

Bibliografia i linki