FANDOM

Tory odstawcze Budziszyńska

52° 23.331' N 16° 50.946' E

Tory odstawcze na Budziszyńskiej - (pot. Budziszyna) - tory wybudowane w latach 1982-85 obok pętli Budziszyńska, które miały pomieścić tramwaje, z uwagi na brak miejsc w zajezdniach, nocujące na ulicach.

Takie „noclegi” odbywały się m.in. na zdemontowanych obecnie torach odstawczych na ulicy Krzywoustego (w osi Trasy Katowickiej), Towarowej, Zwierzynieckiej czy Przybyszewskiego[1]. Tabor był tym samym narażony na akty wandalizmu.

Na Budziszyńskiej znajdowało się 14 torów, w tym jeden z kanałem przeglądowym. Budziszyna została ostatecznie zamknięta 5 listopada 2012 roku. W latach 1993-1995 tory były miejscem przeznaczonym dla tramwajów oczekujących na złomowanie. W kolejnych latach powrócono do odstawiania tutaj tramwajów na „nocleg”.

Współczesność

W roku 2004 dobudowano prowizoryczny, niezelektryfikowany tor dla wozów typu N #2048, 13N #2115 oraz 105N/2 #400, które oczekują na remont lub złomowanie (częściowo niskopodłogowy 105N/2). Na Budziszynie garażowały niektóre wozy techniczne (np. pługi odśnieżne) oraz część wagonów obsługiwanych przez zajezdnię na Madalińskiego. W roku 2011 stały tam również wagony ze zlikwidowanej zajezdni na Gajowej.

Likwidacja

4 listopada 2011 roku, w związku z remontem ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego, po raz ostatni tramwaje wyjechały z torów odstawczych przy Budziszyńskiej[2]. Do czasu otwarcia zajezdni na Franowie będą spędzać noc w ciągu ulicy Hetmańskiej między ulicami Głogowską a Reymonta[3].

Powrót na Budziszynę?

Po otwarciu dla ruchu ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego w dniu 30 maja 2012 tramwaje nocują na ul. Grunwaldzkiej na odcinku od ul. Włodkowica do ul. Ostroroga, czekając na udostępnienie torów odstawczych przy Budziszyńskiej [4].

Ostateczne pożegnanie

W czerwcu 2012 roku tramwaje powróciły na Grunwaldzką, a tory odstawce przy Budziszyńskiej ponownie gościły bimby na noc.

Oddanie do użytku hali postojowej w zajezdni na Franowie oraz zamknięciem dla tramwajów ulicy Grunwaldzkiej spowodowały, iż historia Budziszyny dobiegła końca - 5 listopada 2012 odłączono napięcie w sieci trakcyjnej[5].

Przypisy

  1. Tory odstawcze przy pętli Budziszyńska
  2. Bye, bye „Budziszyna”
  3. Hetmańska zmienia się nocą w zajezdnię
  4. Tramwaje tymczasowo przenocują na Grunwaldzkiej
  5. Ostatecznie opuściliśmy Budziszyńską