FANDOM

Ursus-traktoriada
Traktoriada

thumb|300px|right Rozpoczęta w 2002 wyprawa dookoła świata ciągnikiem rolniczym marki Ursus 6014. Motorem inicjatywy był poznaniak - Marcin Obałek

Ciągnik został wypożyczony od Ursus Sp.z o.o. by przetestować go w warunkach trudnego klimatu Ameryki Południowej.

Swoją wyprawę rozpoczął w Urugwaju. Tam czekał na niego przetransportowany z Europy traktor Ursus

Rozpoczęta w 2002 roku ekspedycja doczekała się kolejnych etapów, podczas których Ursus pokonał ponad 20 000 km dróg, łąk, pól i nieużytków Urugwaju, Argentyny, Boliwii, Chile i Peru. Podróżnicy przejechali przez dżunglę amazońską, ośnieżone przełęcze andyjskie, największe słone jezioro świata, gorącą pustynię Atacama, pola gejzerów i bezkresną pampę.

W kolejnych sezonach podróżnicy planowali przejechanie Australii i dalej, po pokonaniu Oceanu Indyjskiego, przez Indie, Pakistan, Iran, Turcję wrócić do Europy i Polski, zamykając w ten sposób pierwszą w historii wyprawę traktorem dookoła świata.

Kiedy w 2008 roku Zakłady Ursus postawiono w stan upadłości ciągnik stał się częścią masy upadłościowej - Ursus zażądał od Traktoriady zwrotu maszyny. Na zapłacenie 50 tysięcy złotych kosztów transportu podróżników nie było stać. Podróżnicy powrócili do Polski a ciągnik utknął w Argentynie. [1]

Wyprawa została nominowana do nagrody National Geographic Travelery 2008 w kategorii Podróż Roku.

Strona projektu: www.traktoriada.org

  1. http://www.tvn24.pl/12690,1589175,0,1,ursusem-utkneli-w-argentynie,wiadomosc.html