FANDOM

Wstega Warty Poznan

J. Gurawski i P. Cieślak: „Wstęga Warty”

52° 24.103' N 16° 56.507' E

Wstegawartyzlotuptaka

Wstęga Warty - neomodernistyczny apartamentowiec zlokalizowany nad brzegiem Warty w centrum Poznania, w dzielnicy Grobla, nieopodal skweru Łukasiewicza.

Budynek został zaprojektowany przez Jerzego Gurawskiego i Przemysława Cieślaka (Architektoniczna Pracownia Autorska ARPA w Poznaniu), konstrukcja Napoleon Lewandowski, a wybudowany przez firmę Skanska S.A. i oddany do eksploatacji w 2000 r. Był pierwszym luksusowym apartamentowcem w Poznaniu po roku 1945. Zawiera m.in. basen i siłownię. Do wykonania zastosowano m.in. materiały drewniane. Na elewacji od strony rzeki zaprojektowano balkony. Elewacja o wpasowana w otoczenie poprzez zastosowanie miękkiego, wijącego się przebiegu w terenie.[1]

Kubatura obiektu wynosi blisko 52.000 m3 a powierzchnia zabudowy 4.400 m2. Część mieszkalna składa się ze 128 mieszkań o powierzchniach od 40 do 150 m2. W części podziemnej obiektu znajduje się basen kąpielowy, sauna, parking, pomieszczenia socjalne i techniczne. Fundament budynku stanowi ruszt żelbetowy na palach „Franki”.

Budynek „Wstęga Warty” otrzymał nagrodę „Platynowe Wiertło” Budowy Roku 2000. Wstęga Warty znalazła się w zestawieniu „101 najciekawszych polskich budynków dekady”, przygotowanym przez portal Bryla.pl, w którym znalazło się pięć obiektów z Poznania.[2]

Źródła

  1. Praca zbiorowa, Atlas architektury Poznania, Wydawnictwo Miejskie, Poznań, 2008, s.206, ISBN 978-83-7503-058-7
  2. http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001,10893749,Najciekawsze_budynki_dekady__Gdzie_jest_Poznan_.html